Főoldal
Aktuális kiállítás Kiállítások helyszínei Kiállítóink Fotógaléria Letölthető sajtóanyagaink! Elérhetőségeink!
Ferrari Enzo - A varázslatos Enzo

Hazánkban egy régebbi Ferrari is csoda számba megy, nemhogy a márka csúcsmodellje, az Enzo. A március 13-14-én, a Debreceni Főnix Sportcsarnokban megrendezésre kerülő sportautó kiállításon, sok különlegesség mellett egy Ferrari Enzo is megtekinthető lesz.
Mielőtt itt lesz látható az Enzo. Sokakban felmerül a kérdés, hogy a Ferrari Enzo miért annyira különleges, miben más, mint a többi sportautó? Ha csupán a menetteljesítményeket, lóerőket és az árakat nézzük, látható, hogy a Ferrarit több gyártmány is lepipálja. A 660 lóerőt, a 350 km/óra végsebességet, a 670 ezer dolláros (kb.130 millió Ft) vételárat felvonultató autónál léteznek drágább és gyorsabb kocsik is.
A különbség az Enzo és más sportautók között jól érzékelhető, ha nem csupán a fenti dolgokat vesszük szemügyre.
Az Enzo legnagyobb értéke, hogy az általa felvonultatott műszaki megoldások, a legközelebb állnak az F1-hez. Az autó váz szerkezete és karosszériája szénszálas műanyagból készült, így nagyon könnyű és rendkívül szilárd.
Ezzel a megoldással és szénszálas-kerámia féktárcsákkal, rendelkezik más sportautó is. A motor, sebességváltó, hajtástechnika terén viszont nincs ellenfele.
Az 5988 köbcentis tucathengeres, maximum 8200-es fordulatig pörgethető, ami kezdetnek nem rossz. A V12-es mögött található a sebességváltó, amelyben helyet kapott a motor olajtartálya is. A működtetése hasonlatos a F1-ben használt váltókéhoz, a kormány mögötti kapcsolókkal lehet csak sebességet váltani. A rendszert nagy nyomású olaj és komoly elektronikus eszközök mozgatják, villámgyorsan. Az autóban igen precíz, mindenre kiterjedő elektronikus vezérlés található, amely összehangolja a futómű, a motor, a váltó és a légterelők mozgását.
A nem hétköznapi kinézetű kormányon háromállású kapcsoló található, aminek segítéségével az autó beállításai, viselkedése megváltoztatható. A sportállás mellett a verseny kapott helyet, amit igazából csak a versenypályákra ajánlanak, ilyenkor még jobb az úttartás és minden a legjobb tapadásért van. A legfelkészültebb vezetőknek a kikapcsolt kerékkipörgés-gátló üzemmód javasolt, amivel igazi versenyautós élmény szerezhető. Nem hiába tesztelte olyan sokat a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, a kocsi minden sebesség tartományban jól kezelhető.
A sok felvonultatott műszaki csemege ellenére (vagy ez miatt), a jármű használható marad minden körülmények között. Normál üzemmódban probléma nélkül lehet vele harminccal araszolni a csúcsforgalomban, és ekkor sem ég le a sok csúsztatástól a tengelykapcsoló. Ez a konkurensekről nem mondható el.
A gondosság jellemzi az Enzo legapróbb részleteit. A bőr és szénszál burkolatú műszerfal gyönyörű kidolgozása, a motortér látványa, igazi esztétikai élmény még azoknak is akik nem autórajongók.
A 399 példányban készült járműhöz hozzájutni nem egyszerű. A Ferrari, csak a kiválasztott törzsvevőknek ajánlotta fel a vételi lehetőséget. Az olaszok ritkán megpillantható, ragadozó külsejű csodáját ezúttal nem a tévében, vagy Monte Carloban, hanem a debreceni autókiállításon csodálhatják meg a szerencsések, de csak két napig.


Építési mód:
Az Enzónak nem csak a karosszéria burkolata, a váza, hanem még a féktárcsái is szénszálas műanyagból készültek. A kerámiával kevert speciális műanyag segítségével kerekenként 12,5 kilogrammot takarítottak meg, a hagyományos acél fékszerkezetekhez képest. A szénszálas féktárcsát kopás miatt nem kell cserélni, az élettartama az autóéval megegyező és értelemszerűen nem rozsdásodik.

Kifinomult aerodinamika: Az Enzo aljának a kialakítása nem hétköznapi, az alja teljesen burkolt. A menetszél megfelelő áramlására nem csak a kocsi külsején fordítottak gondot, hanem az alsó részén is. Az autó hátulján alul, hasonló szélterelőt (diffuzort) alakítottak ki, mint a Formula 1-es autóknál. Az orron lévő két nyíláson bejövő levegő, jól megtervezett utakon hagyja el az autót, ezzel is segítve a stabilitást és az extra leszorítóerő keletkezését.

Különlegesség: Az elektrohidraulikusan működtethető félautomata sebességváltó és a futóművek különféle beállítási lehetőségei. Az utóbbi alkalmas arra, hogy a rugózás, csillapítás keménységét és egy sor más tényezőt, egy kapcsoló elfordításával megváltoztasson a vezető.

Műszaki adatok

Motor és váltó

Motor: 5988 köbcentiméteres, 65 fokos hengerszögű, V12-es alumínium motor
Max. teljesítmény: 660 LE(7800 /perc ford.)
Max. nyomaték: 657 Nm(5500 /perc ford.)
Max. sebesség: 350 km/h
Üzemanyagrendszer: Bosch Motronic ME7 benzinbefecskendezés
Váltó: hatfokozatú, félautomata, elektrohidraulikusan működtetve
Alváz és karosszéria

Felépítés: szénszálas váz, amihez az ülések mögött, könnyűfém segédváz kapcsolódik. Elöl, szénszálas műanyagból készült teherviselő és energia elnyelő "csövek".
Első felfüggesztés: független felfüggesztés, dupla lengőkarral, a rugózás nyomórudakon át történik, elektronikus úton változtatható keménységű lengéscsillapítóval és sok szabályozási lehetőséggel.
Hátsó felfüggesztés: független felfüggesztés, dupla lengőkarral, a rugózás nyomórudakon át történik, elektronikus úton változtatható keménységű lengéscsillapítóval és sok szabályozási lehetőséggel.
Fékek: Karbon és kerámia "ötvözetű" Brembo CCM tárcsafékek; elöl 380 mm, hátul 340 mm átmérővel
Kerekek: 19 colos könnyűfém keréktárcsák
Abroncsok: Bridgestone Potenza RE050A Scuderia, Méret: elöl: 245/35ZR19, hátul: 345/35ZR19

Méretek

Hosszúság: 4702 mm Szélesség: 2035 mm, Magasság: 1147 mm

 
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
ahol érdekes információkhoz juthat.
támogatók
Allianz Hungária