 |
Ferrari
Enzo - A varázslatos Enzo
Hazánkban egy
régebbi Ferrari is csoda számba megy, nemhogy a márka csúcsmodellje,
az Enzo. A március 13-14-én, a Debreceni Főnix Sportcsarnokban
megrendezésre kerülő sportautó kiállításon, sok különlegesség
mellett egy Ferrari Enzo is megtekinthető lesz.
Mielőtt itt lesz látható az Enzo. Sokakban felmerül a kérdés,
hogy a Ferrari Enzo miért annyira különleges, miben más, mint
a többi sportautó? Ha csupán a menetteljesítményeket, lóerőket
és az árakat nézzük, látható, hogy a Ferrarit több gyártmány
is lepipálja. A 660 lóerőt, a 350 km/óra végsebességet, a 670
ezer dolláros (kb.130 millió Ft) vételárat felvonultató autónál
léteznek drágább és gyorsabb kocsik is.
A különbség az Enzo és más sportautók között jól érzékelhető,
ha nem csupán a fenti dolgokat vesszük szemügyre.
Az Enzo legnagyobb értéke, hogy az általa felvonultatott műszaki
megoldások, a legközelebb állnak az F1-hez. Az autó váz szerkezete
és karosszériája szénszálas műanyagból készült, így nagyon könnyű
és rendkívül szilárd. |
Ezzel a megoldással
és szénszálas-kerámia féktárcsákkal, rendelkezik más sportautó
is. A motor, sebességváltó, hajtástechnika terén viszont nincs
ellenfele.
Az 5988 köbcentis tucathengeres, maximum 8200-es fordulatig pörgethető,
ami kezdetnek nem rossz. A V12-es mögött található a sebességváltó,
amelyben helyet kapott a motor olajtartálya is. A működtetése
hasonlatos a F1-ben használt váltókéhoz, a kormány mögötti kapcsolókkal
lehet csak sebességet váltani. A rendszert nagy nyomású olaj
és komoly elektronikus eszközök mozgatják, villámgyorsan. Az
autóban igen precíz, mindenre kiterjedő elektronikus vezérlés
található, amely összehangolja a futómű, a motor, a váltó és
a légterelők mozgását.
A nem hétköznapi kinézetű kormányon háromállású kapcsoló található,
aminek segítéségével az autó beállításai, viselkedése megváltoztatható.
A sportállás mellett a verseny kapott helyet, amit igazából csak
a versenypályákra ajánlanak, ilyenkor még jobb az úttartás és
minden a legjobb tapadásért van. A legfelkészültebb vezetőknek
a kikapcsolt kerékkipörgés-gátló üzemmód javasolt, amivel igazi
versenyautós élmény szerezhető. Nem hiába tesztelte olyan sokat
a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, a kocsi minden sebesség
tartományban jól kezelhető.
A sok felvonultatott műszaki csemege ellenére (vagy ez miatt),
a jármű használható marad minden körülmények között. Normál üzemmódban
probléma nélkül lehet vele harminccal araszolni a csúcsforgalomban,
és ekkor sem ég le a sok csúsztatástól a tengelykapcsoló. Ez
a konkurensekről nem mondható el.
A gondosság jellemzi az Enzo legapróbb részleteit. A bőr és szénszál
burkolatú műszerfal gyönyörű kidolgozása, a motortér látványa,
igazi esztétikai élmény még azoknak is akik nem autórajongók.
A 399 példányban készült járműhöz hozzájutni nem egyszerű. A
Ferrari, csak a kiválasztott törzsvevőknek ajánlotta fel a vételi
lehetőséget. Az olaszok ritkán megpillantható, ragadozó külsejű
csodáját ezúttal nem a tévében, vagy Monte Carloban, hanem a
debreceni autókiállításon csodálhatják meg a szerencsések, de
csak két napig.
Építési mód: Az Enzónak nem csak a karosszéria burkolata,
a váza, hanem még a féktárcsái is szénszálas műanyagból
készültek. A kerámiával kevert speciális műanyag
segítségével kerekenként 12,5 kilogrammot takarítottak
meg, a hagyományos acél fékszerkezetekhez képest.
A szénszálas féktárcsát kopás miatt nem kell cserélni,
az élettartama az autóéval megegyező és értelemszerűen
nem rozsdásodik.
Kifinomult aerodinamika: Az Enzo aljának a kialakítása
nem hétköznapi, az alja teljesen burkolt. A menetszél
megfelelő áramlására nem csak a kocsi külsején fordítottak
gondot, hanem az alsó részén is. Az autó hátulján alul,
hasonló szélterelőt (diffuzort) alakítottak ki, mint
a Formula 1-es autóknál. Az orron lévő két nyíláson bejövő
levegő, jól megtervezett utakon hagyja el az autót, ezzel
is segítve a stabilitást és az extra leszorítóerő keletkezését.
Különlegesség: Az elektrohidraulikusan működtethető
félautomata sebességváltó és a futóművek különféle beállítási
lehetőségei. Az utóbbi alkalmas arra, hogy a rugózás,
csillapítás keménységét és egy sor más tényezőt, egy
kapcsoló elfordításával megváltoztasson a vezető.
Műszaki adatok
Motor és váltó
Motor: 5988 köbcentiméteres, 65 fokos hengerszögű, V12-es
alumínium motor
Max. teljesítmény: 660 LE(7800 /perc ford.)
Max. nyomaték: 657 Nm(5500 /perc ford.)
Max. sebesség: 350 km/h
Üzemanyagrendszer: Bosch Motronic ME7 benzinbefecskendezés
Váltó: hatfokozatú, félautomata, elektrohidraulikusan
működtetve
Alváz és karosszéria
Felépítés: szénszálas váz, amihez az
ülések mögött, könnyűfém segédváz kapcsolódik. Elöl,
szénszálas műanyagból
készült teherviselő és energia elnyelő "csövek".
Első felfüggesztés: független felfüggesztés, dupla lengőkarral,
a rugózás nyomórudakon át történik, elektronikus úton
változtatható keménységű lengéscsillapítóval és sok szabályozási
lehetőséggel.
Hátsó felfüggesztés: független felfüggesztés, dupla lengőkarral,
a rugózás nyomórudakon át történik, elektronikus úton
változtatható keménységű lengéscsillapítóval és sok szabályozási
lehetőséggel.
Fékek: Karbon és kerámia "ötvözetű"
Brembo CCM tárcsafékek; elöl 380 mm, hátul 340 mm átmérővel
Kerekek: 19 colos könnyűfém keréktárcsák
Abroncsok: Bridgestone Potenza RE050A Scuderia, Méret:
elöl: 245/35ZR19, hátul: 345/35ZR19
Méretek
Hosszúság: 4702 mm Szélesség: 2035 mm, Magasság: 1147
mm
|
|
|
|